Żyjemy w świecie wpływów. Przełożony lub kolega w pracy, pacjent, współpracownicy, rodzina, przedstawiciele handlowi różnych firm, stosując różnego rodzaju techniki, starają się działać tak, aby nakłonić nas do podjęcia konkretnej decyzji, zmiany poglądów czy określonego zachowania.
Foto: pixabay.com
Czym są stosowane przez nich metody? Dlaczego są takie skuteczne? W jakich obszarach lokują się ich skutki – finansowych, emocjonalnych, godnościowych?
To manipulacje czy techniki wywierania wpływu? Czy jest między nimi jakaś różnica, a jeśli tak, to jaka? Jak je rozróżnić, i co najważniejsze, jak się przed nimi bronić?
Dwie twarze tej samej metody
Jedną z powszechnie znanych i stosowanych metod wywierania wpływu jest autoprezentacja. Stosują ją wszyscy: ubiegający się o pracę, osoby występujące publicznie, managerowie, przedstawiciele handlowi, mężczyźni zabiegający o ukochaną kobietę, dziewczyny na randce, a nawet uczniowie podczas egzaminu. A wszystko po to, żeby pokazać się z jak najlepszej strony, bo choć „nie szata zdobi człowieka”, to i tak wiadomo, że „jak cię widzą, tak cię piszą”.
Oczywistym celem autoprezentacji jest osiągnięcie korzyści własnej osoby, która ją stosuje. Czy wywołuje to w nas dyskomfort dowolnego rodzaju? Pewnie nie. Techniki wywierania wpływu są zwykle jawne i społecznie akceptowane, a przykładem jest wspomniana autoprezentacja. Wyobraźmy sobie jednak inną sytuację. Młody człowiek przebiera się za kloszarda, za pomocą różnych sztuczek wizualnych przedstawia się jako nieszczęśnik zasługujący na współczucie i wsparcie. Tak przebrany chodzi po domach i żebrze o pomoc wszelkiego rodzaju, zapewniając nas, że najmniejsze choćby wsparcie z naszej strony uratuje mu życie. Jego cel: korzyść materialna w każdej postaci.
Kiedy autoprezentacja jest jedynie techniką wywierania wpływu a kiedy staje się manipulacją?
Jak je rozróżnić?
Jak nie stać się ofiarą manipulatora?
„TAJNIKI MANIPULACJI” to szkolenie, które wyposaży cię w funkcjonalną wiedzę i umiejętności pozwalające osiągnąć upragnione wyniki.
POZIOM WIEDZY:
- Poznasz psychologiczne i socjologiczne podstawy i mechanizmy powstania manipulacji.
- Poznasz rodzaje manipulacji – od tych bazujących na finansach, poprzez manipulowanie wizerunkiem, poczuciem władzy, sprawstwem, emocjami a nawet wyuczoną bezradnością emocjonalną.
- Dowiesz się, które sposoby i schematy manipulacyjne są najskuteczniejsze i dlaczego.
- Dowiesz się, w co grają ludzie i dlaczego?
POZIOM UMIEJĘTNOŚCI:
- Zdobędziesz konkretne umiejętności rozpoznawania sytuacji manipulacyjnych.
- Nauczysz się bronić przed manipulacjami bez manipulacji i agresji.
- Nauczysz się skutecznie demaskować manipulatora.
- Nauczysz się skutecznie stopować gry manipulacyjne bez żadnych strat – emocjonalnych, wizerunkowych, finansowych.
- Będziesz bardziej skuteczny w negocjacjach.
- Poznasz swoją odporność na manipulacje.
- Zwiększy się twoja moc sprawcza.
- Podniesie się twój poziom własnej wartości.
- Unikniesz wielu wpadek, które mogą cię narazić na straty: finansowe, emocjonalne, wizerunkowe, itp.
- Poprawią się twoje relacje z otoczeniem – przełożonym/ podwładnym, klientami, kolegami, rodziną.
UŻYTECZNOŚĆ czyli gdzie wykorzystasz zdobyta wiedzę i umiejętności?
- W negocjacjach – twoje argumenty będą skuteczne, bardziej przekonywujące. Jednocześnie unikniesz licznych pułapek manipulatorów i wykorzystywaczy. Dzięki swoim umiejętnościom przeprowadzisz skuteczne negocjacje typu WIN-WIN dające ci maksimum korzyści przy zachowaniu status quo, co gwarantuje stabilność zawartych umów i kontraktów.
- W sprzedaży – jesteś przedsiębiorcą? przedstawicielem handlowym? Umiejętność rozpoznawania manipulacji uchroni cię przed wieloma sytuacjami, które mogą cię narazić na różne straty, w tym finansowe.
- W mediacjach i moderacji – jesteś mediatorem? Lub po prostu kierujesz grupą ludzi? Moderujesz spotkania? Prowadzisz grupy dyskusyjne? W swojej pracy jesteś ciągle narażony na wpływ manipulatorów, którzy nie zawahają się wykorzystać cię do swoich celów. Uchroń się przed ich zgubnym wpływem.
- W pracy z klientem – praca z ludźmi jest wyzwaniem. Jak wiadomo, tam gdzie dwoje ludzi tam trzy opinie. Jak poradzić sobie z roszczeniowością, oczekiwaniami, humorami a bywa, że i z bezczelnością klientów bez narażenia się na skargi? W takich sytuacjach stopowanie gier manipulacyjnych jest bardzo pomocne. Nie daj się wykorzystać.
- W relacji z przełożonym – prosiłeś kiedy o podwyżkę lub dodatkowy dzień urlopu a odpowiedzi usłyszałeś „A JAK PAN/PANI TO SOBIE WYOBRAŻA”? czy wiesz, ze to popularna manipulacja i nosi nazwę „Procedura scenariusza”? Jak wybrnąć z takiej sytuacji? Jak zastopować grę manipulacyjną i nie stracić pracy? Tego właśnie nauczysz się na szkoleniu TAJNIKI MANIPULACJI.
- W relacji z uczniem – a może jesteś nauczycielem. Znasz to z autopsji?
Dlaczego nie odrobiłeś lekcji? – pyta nauczycielka.
– bo po szkole musiałem zając się młodszym rodzeństwem – odpowiada uczeń.
Rozumiem, ale dlaczego nie odrobiłeś lekcji, gdy rodzice wrócili z pracy?
– bo wtedy musiałem wyjść z psem?
A dlaczego nie odrobiłeś lekcji wieczorem, gdy już wróciłeś ze spaceru z psem?
….ta rozmowa może toczyć się w nieskończoność.
Dzieje się tak, bo to nic innego jak gra manipulacyjna, o nazwie: DLACZEGO TY NIE – TAK, ALE.
Kto jest manipulatorem w tej grze?
Jak ją zastopować?
Tego dowiesz się i nauczysz podczas szkolenia TAJNIKU MANIPULACJI.
- W rodzinie – nie radzisz sobie z nastolatkiem? Nie wiesz jak dotrzeć do przedszkolaka? Masz dość wykorzystywania i robienia wszystkiego za innych? A może czujesz, że z twoim związkiem jest coś nie tak…odkrycie mechanizmów manipulacyjnych i umiejętność przeciwstawiania się im pomoże ci ułożyć relacje i wyjść na prostą.
WARUNKI TECHNICZNE szkolenia:
Rekomendowane połącznie z warsztatami „Tajemnice skutecznej komunikacji” oraz „Komunikacja perswazyjna i nie tylko”
- Szkolenie jednodniowe.
- Szkolenie w postaci warsztatów pozwalających na nabycie wiedzy i umiejętności. Część wykładowa to ok 20% czasu; warsztaty praktyczne pozwalające na zdobycie konkretnych umiejętności to ok 80% czasu zajęć.
- Maksymalna grupa – 15 osób.
- Szkolenie dedykowane wszystkim, którzy chcą być skuteczni w komunikacji z innymi.
- Cena szkolenia: 790zł
W cenie szkolenia:
- Praktyczne warsztaty
- Konkretne techniki i metody do natychmiastowego wykorzystania
- Certyfikat ukończenia szkolenia
- Materiały szkoleniowe
- Przerwa kawowa
- lunch
PROWADZĄCA:
Beata Krudkopad-Szaturska – pedagog, psycholog, coach relacji.
Ukończone studia na:
- Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego – ukończone studia magisterskie
- Wydziale Psychologicznym Uniwersytetu Warszawskiego – ukończone studia magisterskie
- Zarządzanie Zasobami Ludzkimi w Wyższej Szkole Finansów i Zarządzania w Warszawie – studia podyplomowe.
Wykładowca na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego.
Trener, coach w Naczelnej Izbie Lekarskiej.
Założycielka fundacji EUROPEJSKIE CENTRUM ZAPOBIEGANIA WYPALENIU ZAWODOWEMU.
Właścicielka Akademii Rozwoju i Przedsiębiorczości ABSOLWENT.
Mediatorka wpisana na listę mediatorów przy Sądzie Najwyższym w Warszawie.
Autorka wielu publikacji na temat komunikacji perswazyjnej i obrony przed manipulacjami.
W swojej pracy dydaktycznej na Uniwersytecie Warszawskim prowadziła prace naukowe związane z działalnością sekt i podkultur młodzieżowych.