Tajniki manipulacji a techniki wywierania wpływu

Żyjemy w świecie wpływów. Przełożony lub kolega w pracy, pacjent, współpracownicy, rodzina, przedstawiciele handlowi różnych firm, stosując różnego rodzaju techniki, starają się działać tak, aby nakłonić nas do podjęcia konkretnej decyzji, zmiany poglądów czy określonego zachowania.

 

Foto: pixabay.com

Czym są stosowane przez nich metody? Dlaczego są takie skuteczne? W jakich obszarach lokują się ich skutki – finansowych, emocjonalnych, godnościowych?

To manipulacje czy techniki wywierania wpływu? Czy jest między nimi jakaś różnica, a jeśli tak, to jaka? Jak je rozróżnić, i co najważniejsze, jak się przed nimi bronić? 

Dwie twarze tej samej metody

Jedną z powszechnie znanych i stosowanych metod wywierania wpływu jest autoprezentacja. Stosują ją wszyscy: ubiegający się o pracę, osoby występujące publicznie, managerowie, przedstawiciele handlowi, mężczyźni zabiegający o ukochaną kobietę, dziewczyny na randce, a nawet uczniowie podczas egzaminu. A wszystko po to, żeby pokazać się z jak najlepszej strony, bo choć „nie szata zdobi człowieka”, to i tak wiadomo, że „jak cię widzą, tak cię piszą”.

Oczywistym celem autoprezentacji jest osiągnięcie korzyści własnej osoby, która ją stosuje. Czy wywołuje to w nas dyskomfort dowolnego rodzaju? Pewnie nie. Techniki wywierania wpływu są zwykle jawne i społecznie akceptowane, a przykładem jest wspomniana autoprezentacja. Wyobraźmy sobie jednak inną sytuację. Młody człowiek przebiera się za kloszarda, za pomocą różnych sztuczek wizualnych przedstawia się jako nieszczęśnik zasługujący na współczucie i wsparcie. Tak przebrany chodzi po domach i żebrze o pomoc wszelkiego rodzaju, zapewniając nas, że najmniejsze choćby wsparcie z naszej strony uratuje mu życie. Jego cel: korzyść materialna w każdej postaci.

Kiedy autoprezentacja jest jedynie techniką wywierania wpływu a kiedy staje się manipulacją? 

Jak je rozróżnić?

Jak nie stać się ofiarą manipulatora? 

„TAJNIKI MANIPULACJI”  to szkolenie, które wyposaży cię w funkcjonalną wiedzę i umiejętności pozwalające osiągnąć upragnione wyniki. 

POZIOM WIEDZY:

  1. Poznasz psychologiczne i socjologiczne podstawy i mechanizmy powstania manipulacji.
  2. Poznasz rodzaje manipulacji – od tych bazujących na finansach, poprzez manipulowanie wizerunkiem, poczuciem władzy, sprawstwem, emocjami a nawet wyuczoną bezradnością emocjonalną.  
  3. Dowiesz się, które sposoby i schematy manipulacyjne są najskuteczniejsze i  dlaczego
  4. Dowiesz się, w co grają ludzie i dlaczego?

POZIOM UMIEJĘTNOŚCI:

  1.  Zdobędziesz konkretne umiejętności rozpoznawania sytuacji manipulacyjnych.
  2. Nauczysz się bronić przed manipulacjami bez manipulacji i agresji. 
  3. Nauczysz się skutecznie demaskować manipulatora.
  4. Nauczysz się skutecznie stopować gry manipulacyjne bez żadnych strat – emocjonalnych, wizerunkowych, finansowych. 
  5. Będziesz  bardziej skuteczny w negocjacjach.
  6. Poznasz swoją odporność na manipulacje.
  7. Zwiększy się twoja moc sprawcza.
  8. Podniesie się twój poziom własnej wartości. 
  9. Unikniesz wielu wpadek, które mogą cię narazić na straty: finansowe, emocjonalne, wizerunkowe, itp. 
  10. Poprawią się twoje relacje z otoczeniem – przełożonym/ podwładnym, klientami, kolegami, rodziną.

UŻYTECZNOŚĆ czyli gdzie wykorzystasz zdobyta wiedzę i umiejętności?

  1. W negocjacjach – twoje argumenty będą skuteczne, bardziej przekonywujące. Jednocześnie unikniesz licznych pułapek manipulatorów i wykorzystywaczy.  Dzięki swoim umiejętnościom przeprowadzisz skuteczne negocjacje typu WIN-WIN dające ci maksimum korzyści przy zachowaniu status quo, co gwarantuje stabilność zawartych umów i kontraktów.
  2. W sprzedaży – jesteś  przedsiębiorcą? przedstawicielem handlowym? Umiejętność rozpoznawania manipulacji uchroni cię przed wieloma sytuacjami, które mogą cię narazić na różne straty, w tym  finansowe.
  3. W mediacjach i moderacji – jesteś mediatorem? Lub po prostu kierujesz grupą ludzi? Moderujesz spotkania? Prowadzisz grupy dyskusyjne? W swojej pracy jesteś ciągle narażony na wpływ manipulatorów, którzy nie zawahają się wykorzystać cię do swoich celów. Uchroń się przed ich zgubnym wpływem. 
  4. W pracy z klientem – praca z ludźmi jest wyzwaniem. Jak wiadomo, tam gdzie dwoje ludzi tam trzy opinie. Jak poradzić sobie z roszczeniowością, oczekiwaniami, humorami a bywa, że i z bezczelnością klientów bez narażenia się na skargi? W takich sytuacjach stopowanie gier manipulacyjnych jest bardzo pomocne. Nie daj się wykorzystać. 
  5. W relacji z przełożonym – prosiłeś kiedy o podwyżkę lub dodatkowy dzień urlopu a odpowiedzi usłyszałeś „A JAK PAN/PANI TO SOBIE WYOBRAŻA”? czy wiesz, ze to popularna manipulacja i nosi nazwę „Procedura scenariusza”? Jak wybrnąć z takiej sytuacji? Jak zastopować grę manipulacyjną i nie stracić pracy? Tego właśnie nauczysz się na szkoleniu TAJNIKI MANIPULACJI. 
  6. W relacji z uczniem – a może jesteś nauczycielem. Znasz to z autopsji? 

Dlaczego nie odrobiłeś lekcji? – pyta nauczycielka.

 – bo po szkole musiałem zając się młodszym rodzeństwem – odpowiada uczeń. 

Rozumiem, ale dlaczego nie odrobiłeś lekcji, gdy rodzice wrócili z pracy?

 – bo wtedy musiałem wyjść z psem?

A dlaczego nie odrobiłeś lekcji wieczorem, gdy już wróciłeś ze spaceru z psem?

….ta rozmowa może toczyć się w nieskończoność.

Dzieje się tak, bo to nic innego jak gra manipulacyjna, o nazwie: DLACZEGO TY NIE – TAK, ALE.

Kto jest manipulatorem w tej grze?

Jak ją zastopować?

Tego dowiesz się i nauczysz podczas szkolenia TAJNIKU MANIPULACJI.

  1. W rodzinie – nie radzisz sobie z nastolatkiem? Nie wiesz jak dotrzeć do przedszkolaka? Masz dość wykorzystywania i robienia wszystkiego za innych? A może czujesz, że z twoim związkiem jest coś nie tak…odkrycie mechanizmów manipulacyjnych i umiejętność przeciwstawiania się im pomoże ci ułożyć relacje i wyjść na prostą. 

WARUNKI TECHNICZNE szkolenia: 

Rekomendowane połącznie z warsztatami „Tajemnice skutecznej komunikacji” oraz „Komunikacja perswazyjna i nie tylko”

  • Szkolenie jednodniowe.
  • Szkolenie w postaci warsztatów pozwalających na nabycie wiedzy i umiejętności. Część wykładowa to ok 20% czasu; warsztaty praktyczne pozwalające na zdobycie konkretnych umiejętności to ok 80% czasu zajęć. 
  • Maksymalna grupa – 15 osób.
  • Szkolenie dedykowane wszystkim, którzy chcą być skuteczni w komunikacji z innymi.
  • Cena szkolenia: 790zł 

W  cenie szkolenia:

  • Praktyczne warsztaty
  • Konkretne techniki i metody do natychmiastowego wykorzystania
  • Certyfikat ukończenia szkolenia
  • Materiały szkoleniowe
  • Przerwa kawowa
  • lunch

PROWADZĄCA:

Beata Krudkopad-Szaturska – pedagog, psycholog, coach relacji.

Ukończone studia  na:

  1. Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego – ukończone studia magisterskie
  2. Wydziale Psychologicznym Uniwersytetu Warszawskiego – ukończone studia magisterskie
  3. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi w Wyższej Szkole Finansów i Zarządzania w Warszawie – studia podyplomowe. 

Wykładowca na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego.

Trener, coach w Naczelnej Izbie Lekarskiej.

Założycielka fundacji EUROPEJSKIE CENTRUM ZAPOBIEGANIA WYPALENIU ZAWODOWEMU.

Właścicielka Akademii Rozwoju i Przedsiębiorczości ABSOLWENT.

Mediatorka wpisana na listę mediatorów przy Sądzie Najwyższym w Warszawie. 

Autorka wielu publikacji na temat komunikacji perswazyjnej i obrony przed manipulacjami. 

W swojej pracy dydaktycznej na Uniwersytecie Warszawskim prowadziła prace naukowe związane z działalnością sekt i podkultur młodzieżowych.